「デザインは見たんだけど、どの染め方をするのがいいかしらと思っているのよ」。染めの職人が白生地を手にして言う。細くてシャープな線は、型や糊を使わない自身のスタイルには不向きではないかと悩んでいたらしい。そう言いながら、小さなサンプルを染め上げて航空便で送る。すると、前とは違うイメージが添付されてきた。直線で構成される織のコレクションと対照的に、にじみの特徴を活かしたものになっていた。またそれを見て「どうかなあ」と唸っている。いつもの躍動的な染めに比べて、より厳密な染料の制御が必要になるそうだ。
“I saw the design, but I’m wondering which dyeing method to use”. An artisan dyer picked up the virgin material. She was worried that her dyeing method, without using a stencil or glue, wouldn’t be suitable for what the designer imagined. She dyed a small sample and sent it by airmail.
An image returned, but strikingly different from the previous one. In contrast to the designer’s earlier work, featuring images made up of straight lines, this new image seemed to be more suitable to the characteristics of a bleeding technique. Seeing the new version, she muttered, “I wonder how I’ll do it?”. Compared to her usual dynamic dyeing, it seemed that more strict dye control would be required.